guru dan cabaran semasa

guru dan cabaran semasa

Sunday 22 February 2015

BAB : 6 PENGURUSAN INOVASI DAN PERUBAHAN PENDIDIKAN

6.0 Kepentingan Inovasi dan PerubahaPendidikan

Menurut Noriati (2010) inovasi diertikan sebagai suatu cara atapendekatan terkini dalam melaksanakan sesuatu yanbermanfaadalam kehidupamanusia. Matlamat inovasi menjadikan kehidupan manusia itu lebih baik yanmendorong kea rah peningkatan produktiviti. Manakala perubahan pula 
merujuk kepada masyarakat yang mengalami globalisasi perlu sentiasmelakuka
perubahadalapendidikan sebagai suatu keperlua bag memastika amala yang  
digunpaka releva daditerima (Swenson, 1997 dalam Noriati).

Jika dilihat pada hari ini perkembangan yanberlaku dalam bidanTeknologi
  Maklumat  adala begitu  pantas.  Penggunaa kompute riba telah menjadi suatu
 keperluan, manakala desktodianggap ketinggalan zaman. Konsep dunia tanpa    sempadan telah menular daladunipendidikan. Pelajar hari ini boleh mendapatkan
 pelbagai maklumat dan data dari perpustakaan maya. Jelaslah bahawa matlamat 
inovasi padhari inakan menghasilkan perubahan yang positif iaitu;

·         Mampu melahirkan sebuah masyarakat dan negara kreatif.

·          Menjadikan pengajaran lebih menarik kerana menggunakan bahabantu 
           mengajar yang pelbagai & kreatif.

·         Dapat mengembangkan bakat & potensi pelajar.

·         Penyampaian nilai-nilai P&P dapat dijalankan dengan berkesan.

·          Meningkatkan    kualiti    pendidikan    dan    dapat    meningkatkan     kecekapan 
          tenaga pendidik.

·          Menjana idea kreatif pelajar seterusnya dapat menarik minat pelajar untuk belajar

Sebagapenegasannya, kaji dan bincangkan ucapan yandikemukakan di bawah.

......adala menjad satu  keperluan untu kita  melonjakkan kecemerlangan sistependidikan negara, menjadikannya relevan bukan sahaja untumemenuhi tuntutan semasa, malahan membina keupayaan (capacity building) untumendepani cabaran masa depan.(Ucapa YAB  Dato’  Seri  
Hishamuddin  Tu Hussie (2007),Menteri Pelajaran Malaysia)
6.1 Strategi Pengurusan Inovasi Dan Perubahan

Pengurusan perubahan membawa maksud sesuatu yanberubadaripada 
sedia ada kepada yang baharu. Anda pasti mendengar frasa “hari ini sepatutnya lebih baik daripada semalam”. Dalamerealisasikan sesuatu perubahan, kita serinmengharapkaperubahan itu berlakberbanding berusaha keras untumerealisasikannya. Kadang-kala dalam kalangan kita lebih suka 
mengekalkan statuquo sahaja sedangkan dunia semakiberubahKita seharusnymenerimperubahan-perubahan ini dengan senang hati demi kecemerlangan.

Dalam   bidang   pendidikan   khususnya,   perubahan   akan   teruberlaku 
kerana bidanpendidikan itu adalah dinamik Kurikulum sentiasa sahaja mengalami perubahadapenambahbaikan dari semasa ke semasa. Misalnyaamalan MS IS9000 yang suatu ketika dahulu hanydiamalkan dalam sektor korporat kini mula digunakan dalam organisasi pendidikanBegitu juga dengan penggunaan ICT dalam pembelajaran dapengisian markah secara online mula diperkenalkan di sekolah-sekolah. Kalau kita renundari mula kita bersekolah hingga 
kini terlalu banyaperubahan yang berlaku.


6.1.1Strategi Perubahan

Antara strategperubahan yang berlaku dalam organisasi ialah:


•         Strategi Kekuasaan

Pihak pentadbir akan   menggunakan autoriti formal dan kawalan untumemaksa ahli-ahli dbawahnya mematuhi segala peraturan yang telah ditetapkan.   Misalnya, penguatkuasaan waktu masuk kerja dabalik. Pelbagai kaedah digunakan seperti kaperakam 
waktu atau cap jari (thumb print). Bagi memastikan peraturan ini diikuti, konsep ganjaran dan tindakan disiplin diamalkan.

•         Strategi Pujukan

Dalam melaksanakan strategi ini, seorang ketua harus memiliki kemahiran interpersona bag menyakinka kumpulan  sasaran  ata ahli-ahlinya. Setiaperubahan yang ingin dilakukan perlu dirancang dengan teliti dadapat diterima 
oleh mereka. Misalnya, amalan penjimatan penggunaan kertas ataelektrik dalam 
organisasi. Memang tidaadpaksaan untumelakukannya. Jadi, kejayaan dan pengamalan budaya ini bergantung kepada sejauh mana seorang ketua
sebagai agen perubahaberjaymempengaruhi orang bawahannya.

·         Strategi Pendidikan Semula

Sebagai ketua, beliaharus mendorong kumpulannya melakukan refleksi ataberfikir 
sejenak tentang tindakan yang telah diambil dan sejauhmana tindakan tersebumenemukan kejayaadan kegagalan. Sebagai contoh, kita ambil kes yang sama seperti di atas. Ahli kumpulan harus membuat refleksi tentang implikasi mengamalkan budaya penjimatan kertas ataelektrik kepada organisasi itu sendiri. Banyabaik atau buruk ?

·         Strategi Memudah Cara

Dala ke ini  kumpulan  sasaran    aka menentuka rancangan  yandipilih oleh mereka dan ageperubahaakamenyediakan sumber- sumber yang diperlukan. Tindakan ini adalah untumemastikan bahawa tiada sebarang halangan kepada kumpulan sasaran untumeneruskaperubahan yang dirancang. Contohnya,   guru di kelas Pendidikan KhaMasalah Penglihatamemilih untuk melaksanakan aktiviti pengajaran dapembelajaran  berbantuka kompute untu kemahira menulis;  maka pihasekolah hendaklah berusaha mendapatkan 
kemudahan tersebut.

Analisis strategi pengurusan inovasi dan perubahan yang berlaku di sekolah tempat anda bertugas. Analisis strategi yang kerap diamalkadengan 
menggunakan Plus, Minus dan Interesting.


6.2 Adaptasi Pelbagai Inovasi daPerubahan Pendidikan


Seiring dengan perubahan masa pelbagai inovasi dan perubahan telah berlaku dalam sistem pendidikan dnegara kita. Program yandianggap sesuai padmasa dahulu, kini dilihat sudah tidak relevan lagdengaperkembangan semasa. Dalam usahmembentuk rakyat yanmampu berdaya saing, maka dasar yang baru perlu diadaptasi dalam sistem pendidikan di negara kita. Amalan adaptasi itu merangkumaspekaspek berikut:


6.2.1 LatihaPerguruan

Pembentukan modal insan guru bergantung yang berkualiti bergantung kuapada sistem latihan perguruan. Antara perubahan dalam latihan perguruan ialah menaik taraf Maktab Perguruan kepada Institut Pendidikan Guru.



Perubahan dari Maktab Perguruan ke Institut Perguruan

·          Pad tahu 200 2 nam makta pergurua da  English Language Teaching Centre telah ditukar kepada Institut Pendidikan Guru selepas dinaik taraf.
·          Pad tahu 200 Jemaa Menteri  tela meluluska 2 Maktab Perguruan dinaik taraf kepada Institut Pendidikan Guru (IPGyanboleh menganugerahkan ijazah Sarjana Muda Perguruadan B.Edpada 13 Julai 2005
·          Pad tahu 200 pengisytiharan  naik  taraf  Makta Perguruan kepada Institut Pendidikan Guru. Pengisytiharan ini membolehkan IPmelaksanakan Program Pensiswazahan Guru seperti Program Pensiswazahan Guru Sekolah Rendah (PGSR), latihapraperkhidmatan kepada guru sekolah rendah melalui Kursus Perguruan Lepasan SPM (KPLSM) seperti Program Ijazah SarjanMuda Perguruan (PISMP) dan B.Ed TESL.
·          Pada tahun 2009 Y.A.B Menteri Pelajaran, Dato Hishamuddin Tun Hussein telamengisytiharkan secara rasmi semua Institut Perguruadi Malaysia dikenali dengan nama Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM)


Dari aspepengurusan berlaku pemisahan fungsi antara IPGdengan BPG. IPGM akan memberi fokus kepada latihan praperkhidmatamanakala BPG akan menumpukan fokus kepada urusan latihan dalaperkhidmatan. IPGM juga diletakkan di bawah penyeliaan terus KPM manakala BPG kekal di bawah penyeliaan TKPPM (Profesional Keguruan).



Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (PISMP) Dengan Kepujian

Program ini  dibuka  kepad bakal-bakal  guru  ini  terdir yandaripada pelajar
 Kursus PerguruaLepasan SPM (KPLSPM). Pelajar ini dipilih oleh BPG berdasarkan 
beberapa temu duga dan ujian. Pelajar yang lulus peringkat persediaan sahaja akan 
ditawarkan untumenyambung Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP) di IPG.

PISMP adalah satu program latihan perguruan praperkhidmatauntuk melatih guru sekolah rendah yang berijazah dbawah sistependidikan kebangsaan. Program ini menawarkan 15 kursus di 27 buah IPGM. Program
 ini mula ditawarkan pada ambilan Jun 2005 kepada 200orang pelajar Mereka dikehendaki mengikuti kursus persediaan selama tiga semester di IPyang ditetapkan sebagai prasyarat untuk mengikutprogram  PISMP.  Secara  rasminy kohort pertama  program  PISM ini bermula pada ambilan Januari 2007. Para pelajaakan dianugerahkan ijazah dengan kepujian setelah mengikutpengajian sekurang-kurangnya 8 semester di IPGM

Matlamat program ini adalah untumelahirkan guru sekolah rendayang berkualiti dari segi penguasaan ilmpengetahuan, kemahiran, dan ketrampilan profesionalisme dalam bidang masing-masing selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Falsafah Pendidikan Guru. Sepanjang tempoh pengajian, pelajar-pelajar ini akan didedahkan dengan kurikulum yanakamembentuk insan guru yang mempunyai ciri-ciri seperti berikut:

·          Bersifat   dinamik,   relevan,   futuristik,   responsif,   holistik,   dabersepadu.

·         Konsep the personhood of teachers dan pendekatan humanistic akan diberi
 fokus

·   Aplikasi teori untuk membina insan guru yang dapat menangani cabaran sebagapendidik.

·         Bersifat koheren  antara pengajaran  berkesan  (effective  learning)

dan pengalaman klinika(clinical experience).

·         Menggalakkan pembelajaran sepanjang hayat.


Kurikulum Pendidikan Guru yandigubal turut mengutamakan kemahiran insaniah dan pelbagai kemahiran yang lain. Perspektif globaberkaitan dengan pendidikan juga diambil kira seperti Education For All (EFA), Education for International Understanding (EIU), Educatiofor Sustainable Development (ESD), dan juga empat tonggak pendidikan UNESCO (Pillars of Education). Fokus hasil pembelajaran yang hendadicapai sepanjang selama empat tahun pengajian adalah dari segi:

·         Etika Profesional

·         Pengetahuan dan Kefahaman

·         Kemahiran Intelek

·         Kemahiran Praktikal

·         Kemahiran Kebolehpindahan


·         Penghayatan dan Amalan Nilai


Program Pensiswazahan Guru


Pensiswazahan Guru Sekolah Rendah (PGSR)

Mesyuarat Jawatankuasa Pembangunan Staf Kementerian Pelajaran bertarikh 5 Februari 2007 telameluluskan program PGSR di IPG menggunakan mod Latihan Pensiswazahan Berasaskan Sekolah (LPBS) dengan syarat guru mengikuti pengajian
di IPG padhujunminggu atau cuti semester tanpmeninggalkan sekolah; mendapatgaji penuh; tidadikenakan yuran pengajian dan dianugerahkan Sarjana Muda Pendidikan di akhir pengajian. Program PGSR merupakan satsaluran utamuntuguru bukan siswazameningkatkan tarapendidikan ke peringka ijaza pertama. Ijaza yang  diperoleh  membolehkan  mereka
dilantik ke gerd DG 41.


Program Pensiswazahan Guru (PPG)


Pihak KPM bersama-samdengan Unit Perancangan Ekonomi (EPU), Jabatan Perdana Menteri telah mencadangkan supaya semua guru yang layak akan disiswazahkan dalam tempoh RMKe-10 (2011-2015melalui Program Pensiswazahan Guru (PPG). BPG telah dipertanggungjawabka untuk  menjad urus  setia  pad peringkat  KPM bagpelaksanaan program tersebut.

Mesyuarat Pengurusan KPM Bil. 16/2010 pada 29 Septembe2010 telah meluluskan Cadangan Pelaksanaan PPG di bawah RM Ke-10. Sasara KPM  
adala untu memastika bahaw 60 guru  sekolah rendah dan 90% guru 
sekolah menengah adalah terdiri daripada guruguru siswazah menjelang tahun  2015 Semua  PPLD yang berumur dbawah 47 layak memohon damengikuti PPG. Dianggarkan jumlah guru yang akan mengikutprogram ini hampir 100,000 orang yang terdirdaripada 8,68oranguru sekolah rendah dan 91,171 oranguru sekolamenengah.

PPG mendapat tajaabiasiswa dengan ikatan kontrak damenggunakamo
pengajian Pendidikan Jarak Jauh (PJJ). Tempopengajiaakamemakan masa antara 
tiga tahun setengah hingga empat tahun. Pelajar-pelajaprogram ini ditempatkan di Institut Pendidikan Guru Kampus (IPGK40%, Institut Pendidikan Tinggi Awam (IPTA)
40% dan Institut Pendidikan Tinggi Swasta  (IPTS) 20%.  Penganugerahan  ijazah
akan diberikan oleh institusi pengajian masing-masing.
6.3  Kurikulum Transformasi


Dala bahagian  perbincanga aka berfoku pad Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) yang telah dilaksanakan pada tahun 2011. 
Transformasi kurikulum sekolah rendamerupakapenyusunan semuldapenambahbaikan kurikulum persekolahan rendah sedia adaTujuan 
transformasi adalah untumemastikan murid dibekalkan dengapengetahuan, 
kemahiran dan nilayang relevan dengan keperluan semasa bagi menghadapi
cabaran abad ke-21.Secara ringkas bentuk KSSR ini dapat dirumuskan seperti berikut:

·   Hasrat KSSR berteraskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Dasar Pendidikan Kebangsaan. KSSR juga menggunpakai empat tonggak pendidikan UNESCO, iaitu belajar untumengetahu(learning to know), belajar untubertindak (learning to do), belajauntuk hidup bersam(learning to live together) dan belajar untumembentuperibad(learning to be).

·          Prinsip   KSSR   berasaskan   prinsip   KBSR   iaitu   pendekatabersepadu, perkembangan individu secara menyeluruh, pendidikan saksama untuk semua murid dan pendidikan seumur hidup.

·          Konsep tunjang yang diperkenalkan dalam KSSR, merupakan satbentupengklasifikasian bidang ilmu, kemahiran dan nilai. Konsep ini berfokus kepada pembentukan modal insan yang seimbandari segi jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial.

·          Memberi penekanan kepada 4M iaitu kemahiran membaca, menulismengir dan  menaakul.  Pada  Taha I,  pengajaran  dapembelajaran menekankan penguasaan asas 4M. PadTahap IIpenekanan diberikan kepada pengukuhan dan aplikasi kemahiran
4M.

·          Diorganisasikan dalam bentuk modular dengan mengelompokkamata pelajaran dalam kumpulan tertentyandikenali sebagaModul Teras Asas, Modul Teras Tema dan Modul Elektif.

·        Penambahbaikan Kurikulum Pendidikan Khas yang melibatkan tigacabanutama iaitMasalah Pembelajaran, Masalah Penglihatadan Masalah Pendengaran.

·          Dala memantapka kualiti  pelaksanaa KSSR,  eleme yanbaharu 
teladitambah iaitu Kreativiti dan Inovasi, Keusahawanan, serta Teknologi Maklumat dan Komunikasi.

·          KSSR digubal dalam bentuk pernyataan Standard. Kandungan dan Standard Pembelajaran yang perlu dicapaoleh murid dalam suatu tempoh dan tahap persekolahan.

·          Siste Pentaksira Pendidika Kebangsaa (SPPK)  merupakan transformasi daripada sistem yang menumpukan kepada ujiapencapaian dan peperiksaan kepada sistem yang lebih holistik. Kompone PBS dala siste pentaksira kebangsaamerangkumi:

ü           Pentaksiran Sekolah

ü           Pentaksiran Pusat

ü           Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum

ü           Pentaksiran Psikometrik


6. Sekolah Berprestasi Tinggi


Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) ditakrifkan sebagai sekolah yanmempunyai etos, watak, identiti yantersendiri daunik serta menyerladalam semua aspek pendidikan. Sekolah ini mempunyai tradisi budaya kerja yang sangat tinggi dan  cemerlang dengan modal insan nasionayanberkembang secara holistik daberterusan serta mampu berdaya saing di persadantarabangsa. Rasional penubuhan SBT adalah untumengangka kualiti  sekolah-sekolah  terbaik,  menghasilkan  murid cemerlang   dan   merapatkan   jurang   antara   sekolah   dalam   sistependidikan di Malaysia.

Pemilihan sekolah untuk pengiktirafan SBT akan dilaksanakan oleh Jawatankuasa Pemilihan SBT yang dipengerusikan oleh Ketua Pengarah Pelajaran  
Malaysia (KPPM).  Prose pemiliha SB aka melalui  tigprose saringan. Untu memaham prose saringa itu and dimintmerujuk laman web                         berikut: http://www.moe.gov.my/upload/galeri_awam/pekeliling/1288585406.pdf. Selepas melepasi proses saringan, pihak kementerian telah menetapkan kriteria yang diambilkira dalapengiktirafan SBT iaitu:

·          Menunjukka tren pencapaian  akademik  yan menaik  bermuldengan Take Off Value (TOV) sekurang-kurangnya 80% dalapeperiksaan awam.

·          Pencapaia Standar Kualiti  Pendidikan  Malaysia  (SKPM atau instrumen yang setaraf dengannya sekurang-kurangnya 90% dalam semua dimensi.

·          Menerima   pelbagai   anugerah   di   peringkat   kebangsaan   daantarabangsa.

·          Berjaya    melahirkan    personaliti-personaliti    unggul    (towering personalities)  
           yan menerajui  kepimpinan  negara,  negeriorganisasi dan komuniti.

· Menjadi penanda aras dan contoh bagi sekolah-sekolah lain dari dalam dan luanegara dengan menggunakan piawaiaantarabangs
           seperti Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) dan Programmfor International Student Assessment (PISA).

·         Wujud permuafakatan yang jitu antara sekolah dengan masyarakat.

· Mempunyai jaringan yang aktif dengan sekolah-sekolah sama adddalanegeri atau pada peringkat antarabangsa.

·          Membina jaringan dengan institusi pendidikan tinggi sama di daladan di luar negara dalam pemindahan kredit, kajian tindakabersama, perkongsian kemudahan dan prasarana.



Ciri-Ciri Sekolah Berprestasi Tinggi

·          Pemimpin Sekolah di SBT mempunyai akauntabiliti dan kredibilitdalam pengurusan sekolah. Mereka mempunyai autonomi dalamembuat keputusanmemilih kurikulum dan kaedah pengajaranprosepemilihan serta penempatan semula guru. Pihapentadbir juga harus menyediakan perancangan strategik dalam menentukahala tuju sekolah pada sesi tahun berkenaan.

·          Guru Sekolah di SBT seharusnya boleh menyampaikan maklumatmempunyai  akauntabiliti  da kredibiliti  dala proses  pengajaradan  pembelajaran  d sekolah.Penggunaa kaedah  pengajarayanberteraskaICT dahands-onMereka seharusnymembangunkan potensi yang pada murid-murid bukan sahaja padperingkat sekolah atau negeri tetapi sehingga ke peringkaantarabangsa.

·        Murid di SBT harus mampu menyediakan sasaran tahunan bagpeningkatan diri sendiri. Mereka diberi kuasa autonomuntupembelajaran kendiri, mengendali dan 
menguruskan diri dan aktiviti sekolah.


6.5 Sekolah Bestari


Sekolah Bestari Malaysia ialah institusi pembelajaran yandireka semula secara menyeluruh dari segi amalan pengajaran, pembelajaranpengurusan sekolah untuk menyediakan pelajar bagi menghadapi ledakan
zaman maklumat. Sekolah Bestari berkembandengan pembentukan stayang profesional, sumber yang bertambah dan pentadbiran yang cekap. Ini membolehkan sekolah menyesuaikan diri dengan keadaan yang kian berubah. Secara ringkasnya ciri-cirdi Sekolah Bestari ialah:

·   Prose pengajaran  da pembelajaran  aka berpusatka pelajar, kesinambungan   dan   reflektif.   Kurikulum   di   Sekolah   Bestari dirancansupaybermaknamempunyai tanggungjawab sosial, holistik, globadan terbuka. Amalan ini menggalakkan pembelajaraholistik, membenarkan kanak-kanamaju mengikut tahapencapaian masing-masing dan mengambil kira keupayaan, minadan keperluan pelajar yang berbeza-beza.

·  Sistem penilaian fleksibel ini akan membenarkan pelajar dalam satu kelas fizikal untuk belajar pada aras yang berlainan dalam matpelajaran yang sama. Pelajar akan dibenarkan terus ke aras yang lain dalam matpelajaran yanberlainan padbila-bilmasa. Dengan cara ini, pelajar kurang cerdas, yanbiasanya diabaikaakan diberi perhatian yang sewajarnya.

·          Guru  digalakka untu membina  kemahira sosia pelaja damenerap moral dan etika yang baik serta nilai patriotisme. Penggunaan teknologmaklumat sebagai alat akan membolehkapenyimpanan data dan memudahkan pentadbir untumendapatkan semula data yang banyak.





6.6 Sistem Kualiti Pendidikan Malaysia (SKPM)


6.6.1Latar belakang

Bagi   memastikan   kualiti   pendidikan

di   institusi   pendidikan
meningkat secara berterusapihak Jemaah Nazir Sekolah (JNS) telah memperkenalkan suatu mekanisme iaitu Standard Tinggi  Kualiti Pendidikan (STKP). Selepas dupelaksanaannya berlaku penambahbaikan pada STKP. Kini, STKP dikenali sebagai Sistem Kualiti Pendidikan Malaysia (SKPM). Pelaksanaan 
standard ini memberi peruntukkan kepada Ketua Nazir Sekolah memastikan taraf pengajaran yanmemuaskan diwujudkan dan dikekalkan di in stitusi pendidikan (aadequate standard of teaching is developedand 
maintain in educational institutions).Pelaksanaan SKPM.

– Sekolah diperincikadalam tigdokumen iaitu:

·         SKPM 1 : Pernyataan Standard (PS)

·         SKPM 2 :Instrumen Pemastian Standard (IPS)

·         SKPM 3 :Rancangan Pemajuan Sekolah



Prinsip-prinsip SKPM

SKPMSekolah diolah berdasarkan prinsip-prinsip yang berikut:

·          Sekola berupay dibangunka k taha yan tingg secara terancang berasaskan potensinya.

·          Sekola bertanggungjawa memperkembangka potensi  individu secara menyeluruh selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

·          Kepimpina sekolah  memainka perana yan sanga pentindalam usaha meningkatkan kualiti pendidikan.

·          Kemenjadian  muri dala bidan akademik,  kokurikulu dapembangunan sahsiah adalah petunjuk utama kepada kejayaan sekolah menghasilkan pendidikan yang berkualiti tinggi.

·          Sekolah   sebagai   sebuah   organisasi   pendidikan   ditadbir   urus berdasarkan teori dan amalan pengurusan berkesan.

·          Proses pendidikan di peringkat mikro hendaklah berteraskan teorpembelajaran, kaedapembelajaran berkesan dan berpandukapengalaman dan pandangan pakar 
dalam bidang pendidikan.

·  Perancanga da prose membua keputusa program-prograpendidikan berasaskan maklumat dan fakta yang tepat.

·   Program-program  yan dianjurkan  oleh  Jabata da Bahagian Kementerian Pelajaran Malaysia, Jabatan Pendidikan Negeri, Pejabat Pelajaran Bahagian dan Pejabat Pelajaran Daeramerupakan usaha-usaha yang selari dengan matlamat SKPM.

·         Sekolah berupaya menggunakan segala input yang diperuntukkan mengikut tatacara dan proseduyang ditentukan.


6.7     Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM)

6.7. Latar belakang

Pada Oktobe 2011 Kementeria Pendidikan  Malaysia melancarkan kajian semula sistem pendidikanegara secarmenyeluruh dalam usaha membangunkan
Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia yanbaharu. Tujuautama kajian semula
ini dibuat dalam konteks standard pendidikaantarabangsa yankian meningkat, 
peningkataaspirasi negara dalam mempersiapkan generasi muda untumenghadapi keperluan abad ke-21, dapeningkatan harapan ibu bapa serta masyarakat terhadap dasar pendidikan negara.

6.7.2 Objektif

Pelan ini dibangunkan dengan tiga objektif khusus, iaitu:

1.               Memaham prestas dan  cabara semas siste pendidikaMalaysia dengamemberi tumpuan terhadap akses kepadpendidikanmeningkatkan standard (kualiti), merapatkan juranpencapaian (ekuiti)mengukuhkanperpaduan dalam kalangamurid, serta mengoptimumkan kecekapan sistem.

2.                     Mewujudkan visi dan aspirasi yang jelas untuk setiap murid dan sistem pendidikan secara keseluruhabagi tempoh 13 tahun akadatang.

3.                     Menggariskan     transformasi     sistem     pendidikan     yang  komprehensif merangkumi perubahan penting dalam Kementeria bag memenuh permintaan  baharu  da harapan tingg masyarakat,  serta  mencetus dan  menyokon transformasperkhidmatan awam.



6.8  Aspirasi Sistem Pendidikan

1.       Akses

100 enrolme merenta semu peringka pendidika daripadprasekolah hingga menengah atas menjelang 2020.

2.       Kualiti

Negara  dala kelompo sepertig terata dala pentaksiraantarabangsa  dan PISA dalam tempoh 15 tahun.

3.       Ekuiti

50% pengurangan dalam jurang pencapaian (bandar - luar bandar, sosioekonomi, gender) menjelang 2020.

4.       Perpaduan

Sistem pendidikan yang menawarkan perkongsian pengalaman danilai kepada kanak-kanadengan menghargai kepelbagaian

5.       Kecekapan

Sistem   yang   memaksimumkan   keberhasilan   murid   mengikut peruntukan sedia ada.


6.8. Aspirasi terhadap Murid

Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPMadalaberasaska aspirasi 
falsafa Pendidika Kebangsaa k arah menyediaka pendidika seimban untuksetia murid Pelaksanaapelan  in adalah merujuk  kepada    sistem  pendidika 
yang  berprestasi tinggi bagi membina kemahiran khusus daatribut kepadmurid 
sebagapersediaan menghadapi cabaran pembangunan ekonomi dan globalisasi. PPPM ini telamenggariskan enam ciri-ciri utama yanmenjadasaaspirasi bagi setiap murid  dnegara ini.

·          Pengetahuan

Di   peringkat   paling   asas,   setiap   kanak-   kanak   perlu   menguasai sepenuhny kemahira literasi  da numerasi.  Selain  itu pentin bagi setiamurimenguasai mata pelajaran teras seperti Matematik dan SainsMurid juga perlu didedahkan kepadpengetahuaam yang menyeluruh tentanMalaysia, Asia, dan dunia dari aspek sejarah, manusia, dageografi. Murid juga digalakkan mengembangkan pengetahuan dan kemahiran dalam bidang lain seperti seni, muzik, dan sukan.

·        Kemahiran Berfikir

Setiamurid akan belajar cara memperoleh ilmu pengetahuan sepanjang kehidupamereka (menerapkaperasaan ingin tahu damengamalkapembelajaran sepanjang hayat) untuk membolehkamerekmenghubungkapelbagai disiplin ilmdamencipta ilmyanbaharu. Setiamurid perlmenguasai pelbagai kemahiran kognitif termasupenaakulan dan pemikiran kritis, kreatif, serta inovatif Bidang ini kurandiberi perhatian,  menyebabkan murid     kurang berupaya  untumengaplikasi ilmu pengetahuan dan berfikir secara kritis di luakonteks akademik.

·         Kemahiran Memimpin

Dalam dunia yansemakin salinberhubung kait, kebolehauntumemimpin dabekerja dengan orang lain secara berkesan adalah amapenting.   Sistem   pendidikan   negara   akan   membantu   setiap   murimencapai potensi sepenuhnya dengamewujudkan peluanyang formada tidak formal  untu bekerj dalam  pasuka da mengamalka ciri kepimpinan. Dalam konteks sistependidikan, kepimpinamerangkumempadimensi, iaitu keusahawananberdaya tahan, kecerdasaemosidan kemahiran berkomunikasi 
dengan berkesan.



·         KemahiraDwibahasa


Setiap kanak-kanak   akan menguasai bahasa Malaysia sebagai bahasa kebangsaa da bahasa  perpadua serta  bahas Inggeris    sebagabahasa   komunikasi   antarabangsa   sekurang-kurangnya   pada   tahaminima. Dengan tahap
 penguasaan bahasa ini selepamenamatkapersekolahanmurid sepatutnyberupaya menggunakabahasa Malaysia dan   bahasa   Inggeris   dalam   persekitaran   kerja.   Di   samping   itu, Kementerian akamenggalakkan semua murid mempelajari Bahasa
 lain sebagabahasa tambahan.


·         Etika dan Kerohanian


Sistem pendidikan akan memupuk etika dan kerohanian dalam diri setiamurid bagi mendepani cabaran yanakaditempuhi dalam kehidupadewasa, agamereka boleh menyelesaikan konflik secara harmoni, bijamembuat pertimbangan, berpegang kepadprinsip ketika beraddalam situasi yang kritikal, serta berani melakukan sesuatu yang betul. Sistependidikan juga berhasrat untumembentuk individu penyayang yandapat menyumbang kepada kesejahteraan komuniti dan negara.


·         Identiti Nasional


Identiti nasional yang kukuh melalui penghayatan prinsip Rukun Negara, diperlukan 
untuk kejayaan damasa depaMalaysia. Setiamurid akaberbangga dikenali sebagai rakyat Malaysia tanpa mengira etnik, agamatau status sosioekonomi. Semangapatriotik perlu dipupudalam diri setiamurid dengan cara memahami sejarah negara, dan berkongsi aspirasi yang 
sama untuk masa depan negara. Demmewujudkan identiti nasional yang sebenar, semangat keterangkuman yang teguh amadiperlukan Identiti  nasiona 
aka dapa dicapa buka hany belajamemahami   dan   menerima   kepelbagaian,   tetapi   juga   menghayati kepelbagaian.

6.8. Sebelas Anjakan Utama Untuk Mentransformasi Sistem Pendidikan Negara.

Kementerian telah mengenal pasti 1anjakan yanperlu dilakukabagi menghasilkaperubahan yang dihasratkan oleh semua rakyaMalaysia. Setiap anjakan perlu memberi impak kepada sekurang- kurangnya  satu  daripada lim keberhasilan  sistem,  iaitu
akses, kualiti, ekuiti, perpaduan, dan kecekapan. Kualiti menjadi fokus utama merentasi semuanjakan kerana kualiti merupakan dimensi penting yanperldiberikaperhatian 
segera. Sebahagian daripadanjakan ini merupakaperubahan   strategi   dan   hala   tuju   pendidikan.   Anjakan   yang   lain merupakaperubahan pelaksanaadalam caraKementeriadan sekolamelaksanakan dasar sedia ada. Sama ada perubahan 
bersifat strategatau pelaksanaan, semuanya menggambarkaanjakan daripada amalan semasa. Sebelas anjakan tersebut adalah :

Anjakan 1:  Menyediakan kesamarataan akses kepada pendidika berkualiti bertaraf 
                   antarabangsa.

Anjakan 2:  Memastikan setiap murid menguasai kemahiran dalabahasMalaysia dan 
                   bahasa Inggeridan digalakkan mempelajari bahasa tambahan.

Anjaka3: Melahirkan rakyat yang menghayati nilai.

Anjakan 4: Mentransformasi profesion keguruan menjadi profesiopilihan.

                    Anjaka5: Memastikan kepimpinan berprestasi tinggditempatkan di setiap sekolah.
 
                    Anjaka6: Mengupaya JPN, PPD dan sekolah untuk menyediakapenyelesaian 
                                     khusus berasaskan keperluan.

                  Anjaka7: Memanfaatkan ICbagi meningkatkan kualiti pembelajaran di Malaysia.

                  Anjaka8: Mentransformasi kebolehandan keupayaan penyampaian Kementerian.

                   Anjaka9: Bekerjasama dengan ibu bapa, komuniti, dan sektor swasta secara meluas.

                 Anjaka10:Memaksimumkan keberhasilan murid bagi setiap ringgit.

Anjaka11: Meningkatkan ketelusan untuk kebertanggungjawaban awam secara          langsung.


6.8.3 Urutan Anjakan Transformasi


Berdasarkan keperluan membina kebolehadan keupayaan sistependidikan negara, Kementerian telah menyusun transformasi yang akadilaksanakan dalam tiga gelombang; gelombang satugelombang dua dan gelombang tiga.

Gelombang 1 (2013-2015)

Kementerian memberi penekanan kepada menambah baik sistedengan   mempercepatkan   perubahan   kaedah   pelaksanaan   program. Dalam tempoh pelaksanaan ini, tumpuan akan diberikan kepadkaedapeningkatan 
kualiti pengajaran dengan meningkatkan kemahiran guru sedia ada di dalam sistem
meningkatkan kualiti kepimpinan sekolah dengamemperbaiki pendekatapelantikan damelatih pengetua/gurbesar, dan meningkatkan kadar literasi (bahasa Malaysia 
dan bahasa Inggeris dan numerasi menerusi program pemulihan yang intensif). Kementerian juga akan mengukuhkan damemberi pengupayaan kepadpegawai di peringkat negeri dan daerah untuk meningkatkan kualiti sokongan yandiberikan kepada kumpulan barisan hadapan ini bagmembantu semua sekolah. Menjelanakhir Gelomban1, Kementeriaakan   memastikan   semua   guru,  
 pengetua/guru   besar   dan   sekolahmencapa taha minimu standard  kualiti 
 yan dihasratkan Antara inisiatif Kementerian dalam Gelombang adalah:


·          Meningkatka standard  pengajara melalui  bimbingan  gursecara
 khusus terutamanya dalamata pelajaran teras (BahasMalaysia, Bahasa Inggeris, Matematik, Sains).

·          Mereka   bentuk   semula   soalan   peperiksaan   supaya   lebimenjurus kepada soalan kemahiran berfikiaras tinggi.
·    Mengukuhka kualiti  pendidika STEM  melalu pengukuhan kurikulumpengujian dan latihan guru, dan penggunaan modepembelajaran pelbagamod (blended learning).

·   Melaksanaka Kurikulum  Standard  Sekola Renda (KSSR) Bahasa Malaysia SJK yang direka bentuk untumurid yanbahasa ibundanya bukan bahasa Malaysia.

·          Mengukuhkan   penguasaan   kemahiran   berbahasa   Inggerimelalui pengujian dan  latihan  semula guru,  memperluas LINUSdan menyediakan sokongan pemulihan serta modepembelajarapelbagai mod (blended learning).

·          Melaksanakan     1BestariNet     ke     semua     sekolah     untumengintegrasi ICT dalapembelajaran harian.

·   Melaksana  Progra Transformas Daerah   denga tumpuan kepada sekolah berprestasi rendah termasumurid berkeperluan khusus untuk memacu prestasi sekolah.

·      Meromba IP dan latiha praperkhidmata dan  meningkatkan standard kemasukan bagguru baharu.

·   Mewujudkan pembimbing pengetua/guru besar yang berdedikasi untuk sekolah Ban5,6 & 7 dan mengukuhkan kriteria pemilihan untuk  pemimpin  sekola bagi meningkatkan kualiti kepimpinan sekolah.

·  Mentransformas Kementeria denga meletakka pemimpin terbaik  untuk menerajui jawatan penting di JPN dan PPD  bagmeningkatkan prestasi sistepenyampaian.

·          Meningkatka enrolme prasekola da sekola menengamelalui
 kempen galakan enrolmen, lebih pelibatan ibu bapadaprogram vokasionayang lebih baik.

·         Mengukuhkan   praktikum   dalam   program   vokasional   melalui

peningkatan kerjasama dengan sektor swasta.
Gelombang 2 ( 2016-2020)

Dalam tempoh Gelomban2, Kementerian akan melaksanakaperubahan
 struktur sistem pendidikanegara untuk mempercepatkaperjalanan perubahan
(rancangauntuk semua inisiatif akabermula semasa Gelombang 1). Perancangan
 ini melibatkan pergerakan kesemua 410,0 guru  da 10,00 pengetua/guru  besa 
kepada  pake kerjaybaharu, penstrukturan semula Kementerian, JPN dan PPD 
untumenjajarkan dengaperanan yandirencanakamenerusi Gelomban1dan
memperkenalkan Kurikulum Standard Sekolah Menengah dan Kurikulum Standard Sekolah Rendah yandisemak semula dalam usahmenangani kebimbangan mengenapengetahuan, kemahiran dan nilauntuk maju sesuai dengan perkembangan ekonomdunia hari ini.

·  Melaksanakan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) dan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) semakasemula bagmeningkatkan standard  kandungan dan pembelajaran setanding dengan standard antarabangsa.

·  Menarik minat dan kesedaran masyarakat dalam STEM melalui kempen dan kerjasama.

·        Merintis  pilihan  progra untuk  meningkatka pendedahakepada bahasa Inggerisdamengukuhkapenyediaabahasa tambahan dalam usaha menambah baik penguasaan  kemahirabahasa secara menyeluruh.

·         Mengukuhkan program untuk kumpulan berkeperluan khusus seperti kumpulan peribumi dan kumpulaminoriti lain, pintar cerdasdan berkeperluan khas.

·          Memac inovas ICT  khususnya untuk pembelajaran jarak jaudan pembelajaran terarah kendiri.

·          Meningkatka bimbingan  dan  sokonga kepad guru  bagpenambahbaikapenyampaian pengetahuan, kemahirandanilamerentasi semua aspek kurikulum dan kokurikulum.

·          Meningkatkan kompetensi dan kemajuan berdasarkan prestasserta  memantapkan  lalua kerjay guru  untuk  mencergaskan semula profesion keguruan.

·          Mengukuhkan    bahagian    utama    Kementerian,    menyususemula peranan Kementerian, JPN dan PPD untuk meningkatkan kapasiti dan keupayaan pelaksanaan.

·          Memperoleh    akreditasi    antarabangsa    dan    memantapkakurikulum program matrikulasi sebagapersediaan murid ke universiti.

·         Memperluas pilihan pendidikan vokasional melalui perjanjian

pelaksanaan dengan pembekapendidikan vokasional swasta.



Gelombang 3 (2021-2025)

Pada permulaan Gelombang 3, semua sekolah, guru dapengetua/guru besaperlu menunjukkan prestasi melebihi standard minimum.  Ole itu,    Kementeria aka memberika tumpua kepadmeningkatka keluwesa operasi  untu memupu buday kepimpinan rakan setugabagpembangunan kecemerlangan profesional.
Kementerian jugakamenganjakkan kebanyakan sekolah kepadmodel pengurusa
berasaskan sekoladamembangunkamodel kejayaan sekolah berdasarkan inovasi 
dalam pengajaran. Matlamat Kementerian adalah untuk membangunkan sistem 
pengekalan kemajuan kendiri yanmampuntuk mencetuskan inovasi dan meningkatkapencapaian yang lebih tinggi.

·          Meningkatkan     inovasi     dan     pilihan     bagi    meningkatkapenguasaan   kemahiran   dalam   bahasa   Malaysia   dan   bahasa Inggeris secara berterusan damenyediakan lebih banyak pilihan untuk mempelajari bahasa tambahan.

·      Melaksanakan   program   dan   inovasi   ICT   bagi   kumpulan berkeperluan khusus di seluruh negara untumeningkatkan standard pembelajaran secara berterusan.

·    Memupuk   budaya   kecemerlangan   profesional   keteladanan rakan setugas, iaitguru dapemimpin sekolah salinmembimbing, berkongsi amalan terbaik, dan memastikan rakan setugamempunyai kebertanggungjawaban memenuhi standarprofesional.

·          Mempertingkat pengurusan berasaskan sekolah dan autonomi dari segi pelaksanaan kurikulum dan pengurusan kewangabagi kebanyaka sekolah yang  layak,  sekirany tida kepad semua sekolah.

·         Memperkasa Kementerian dan menginstitusikan transformasi melalui 
pengukuhan kemajuan kerjaya pegawai Kementerian.


·   Mengkaj semula  penstruktura sekolah   untu menentukan sekiranya wujud keperluauntuk mengoptimumkan laluadapilihan persekolahan.


Rumusan

Inovasi daperubahan yanberlaku dalam bidanpendidikamempunyai matlamat untuk menghasilkamodal insan yang kreatif dan inovatif. Sebagapengurus dan pendidik, mereka harus memahamperanan   dan   bersedia   dalam   menghadapi   perubahan   ini.   Hal   ini disebabkan inovasi dan perubahaakamemberi implikasi dalam setiaaspek program pendidikan yandilaksanakan. 

Perubahan ini juga akameningkatkan kualiti modal insan guru yang dihasilkan. Sebagapanduannya, Sistem Kualiti Pendidikan Malaysia akan mengawahala tujperubahan yang berlaku.


1 comment:

  1. assalamualaikum cikgu..
    mcmana nak jwb persoalan sejauhmanakah keberkesanan inovasi dlm pendidikan negara?
    mohon bantuan...

    ReplyDelete