guru dan cabaran semasa

guru dan cabaran semasa

Sunday 22 February 2015

BAB 5 : INOVASI DAN PERUBAHAN DALAM PENDIDIKAN

5.3     STRATEGI PENGAJARAN INOVATIF
5.3.1  Pembelajaran Berasaskan Projek (Project Based Learning / PBL) Definisi PBL

Proses pembelajaran ini   berfokuskan tugasan berdasarkan isi pelajaran yang melibatkan kutipan dan analisis data   serta penyediaan satu laporan yang lengkap dan betul secara holistik. Pelajar dapat melalui pengalaman belajar yang kompleks berdasarkan situasi sebenar terhadap permasalahan autentik yang memerlukan pemikiran kritis. Proses pembelajaran memerlukan pelajar mengaplikasi pelbagai sumber maklumat, menentukan dan mengurus sumber, masa da bahan pembelajaran.    Pelajar     mempunyai     autonomi     dalam     membinpembelajaran masing-masing dan rasa tanggungjawab dalam diri merekakan turut meningkat.


Peranan Guru dalam PBL

·          Membantu pelajar mengenali strategi pembelajaran yang sesuai

·          Terapkan kaedah inkuiri menjana hipotesis, membuat ramalan dan menyelesaikan masalah
·          Pastikan  pelajar  mempunyai  pengetahuan  tentang  projek  yang hendak dijalankan
·         Alat pengukuran informal

·         Aplikasi teknik pengurusan mutakhir

·         Wujudkan suasana pembelajaran dan penerokaan

·          Menarik  perhatian  murid-murid  terhadap  satu-satu  topik  yang khusus


Apakah kelebihan PBL ?

·          Memberi  peluang  kepada  pelajar  menjana  idea  mengenai  topik tugasan yang dijalankan.
·          Mengajar mereka untuk menerima dan menghormati perbezaaan individu.
·          Menggalakkan  mereka  untuk  sedia  menanggung  risiko  dalam berkongsi idea dan pandangan masing-masing.
·         Menunjukkan bahawa sumbangan idea mereka dihargai.



5.3.2  Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBM) Konsep PBM


Pembelajaran berasaskan masalah disokong oleh konsep pembelajaran secara kendiri bagi memudahkan para pensyarah dan pelajar melalui proses pembelajaran yang lebih berkesan dan efektif. PBM merangkumi cabaran kepada keadaan penyelesaian masalah sebenar berkaitan topik yang dibincangkan, melibatkan penggunaan akal dan fikiran yang kritikal serta menyeluruh, kemahiran meyelesaikan pemasalahan  yang  berkaitanmemenuhi  keperluan  dan  disiplin  kerja atau tugasan, pembelajaran kendiri, gerak kerja berpasukan dan menguasai kemahiran komunikasi, serta bertanggungjawab dan gigih dalam menyelesaikan sebarang masalah yang berkaitan.


Apakah kemahiran yang diperoleh daripada PBM?

Hasil   daripad pendekata pengajara berasaska masalah, pelajar akan dapat :
i.          belajar menyelesaikan masalah berdasarkan realiti permasalahan yang sebenar.
ii.        menguasai  kemahiran  pemikiran  aras  tinggi  (high  order  thinking

skills).

iii.       kemahiran menyelesaikan masalah.

iv.       kemahiran mencari maklumat dari pelbagai bidang pengajian.

v.       kemahiran  pembelajaran  secara  kendiri  (Self-Directed  Learning

Skills).

vi.       kemahiran bekerja secara berkumpulan.

vii.      menguasai kemahiran berkomunikasi yang berkesan.

Langkah-langkah Pembelajaran Berasaskan Masalah

i.      Kemukakan masalah

ii.     Jelaskan hasil pembelajaran

iii.    Sediakan persekitaran pembelajaran yang selamat

iv.    Sediaka bimbinga  strateg “coaching   apprenticeship”   dan

“scaffolding

v.      Sediaka reso pembelajaran   (modu pembelajaran sumber pengayaan/ pemulihan, multimedia)
vi.    Debriefing

vii    Penilaian secara berkumpulan dan individu
5.3.3  Pembelajaran Elektronik


Konsep pembelajaran elektronik

Dimensi pembelajaran secara kolaboratif melalui perbincangan atau interaksi secara bersemuka dapat dilanjutkan dan diperluas lagi secara dalam talian selari (synchronous) atau tidak selari. Melalui pendekatan ini juga, pelajar mempunyai masa pembelajaran yang lebih anjal untuk berinteraksi sesama mereka atau dengan pensyarah. Pelajar dapat menjimatkan masa dalam proses pengukuhan fakta perbincangan melalui carian maklumat di internet tanpa perlu meninggalkan sesi perbincangan dala talian Infostruktu ICT   dala aspe e-pembelajaran,   terdiri daripada tiga komponen utama iaitu perkakasan komputer (sistem server, sistem rangkaian dan komputer pengguna), perisian serta aplikasi e- pembelajaran dan pelbagai kategori pengguna (pengajar, pelajar, pereka bentuk    pengajaran,    pembangun    kandungan    dan    staf    teknikal).


Pendekatan Pembelajaran Elektronik

›        Online learning

›        Technology based learning

›        Web based training

›        Computer based training

›        Technology enhanced learning




Bentuk Penyampaian pengajaran dan Pembelajaran

i.          Cetak seperti jurnal, artikel, rencana, majalah, e-book ii.  Video seperti klip video, rakaman video, siaran satelit iii.       Audio seperti rakaman audio dan podcast



Ciri ciri Pembelajaran Elektronik

i.        mengikut kadar kendiri pelajar

ii.       mengikut kehendak atau keperluan pelajar

iii.       memenuhi kepelbagaian gaya pembelajaran iv.      Capaian lebih mudah dan luas
v.       Perlukan kemahiran komputer dan internet


5.3.4  Pembelajaran Berasaskan Laman Sesawang (PBLS) Konsep PBLS
PBLS menggunakan gabungan streaming video, penerangan berbantukan power point, penerangan audio dan penyampaian- penyampaian lain dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Pembelajaran lebih luas dakaydengan sumber pembelajarayang pelbagai dengan pautan laman berkaitan serta audio dan video. Maklumat pembelajaran,   pentaksiran   dan   perkongsian   idea   serta   pandangan menjadi  lebih  mudah,  pantadicapadan  dapat  disebarkan  melalui paparan menerusi laman sesawang.
Fungsi PBLS dalam 7 aplikasi

i.        Pengumuman real time

ii.       Teks, html, spread sheet, video, powerpoint, fail audio iii.       Buku gred real time
iv.      Pautan luar (External links)

v.       Ruang perbincangan maya (Chat rooms)

vi.      Kuiz automatik vii.      E-mel

5.4     PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM PENGAJARAN


5.4.1  Penggunaan Teknologi Dalam Pengajaran

Penggunaan teknologi dalam P&P telah dapat meningkatkan kualiti pengajaran.  Kewujudan  teknologi  maklumat  dan  teknologi  multimedia



telah  memberi  kesan  yang  kuat  hingga  merubah  kaedah  dan  teknik pengajaran tersebut. Antaranya ialah :


i.          media tayang seperti powerpoint, video, filem dan papan interaktif.

Penggunaan multimedia  dalam pengajaran banyak membantu guru untuk mencapai objektif pembelajaran yang telah dirancang.
ii.            Internet dalam pengajaran penggunaan emel, blog, portal dan laman sesawang memberi ruang untuk guru membimbing dan mengukuhkan pembelajaran.
iii.           Perpustakaan  Maya  -  E-jurnal  dan  e-buku.  Perpustakaan  maya membolehkan pelajar mengakses pengkalan data (database) untuk mendapatkan maklumat.
iv.          Web-based learning Bahan P&P dengan mudah boleh dipaparkan di  laman  sesawang.  Dengan  cara  tersebumaklumamudah diakses oleh pelajar.
v.            Pembelajaran secara atas talian  (On-line learning) Kewujudan rangkaian  pendidikan  yang  berkesamembolehkapendidikan jarak jauh dilakukan.
vi.          Penggunaan ICT dalam P&P -Pendekatan terbaik yang sebenarnya ialah penggunaan ICT sesuai dengan keperluan murid, serta dapat membuahkan hasil yang diharapkan dalam jangka masa yang munasabah (PPK, 2001).

5.4.2  Impak Teknologi Dalam Pengajaran

1.       Meningkatkan kecekapan dan keberkesanan hasil pembelajaran.

2.        Penggunaa alat   IC sebaga alat   bantu   mengajar   proses pengajaran dan pembelajaran menjadi lebih menarik dan berkesan.
3.        Proses  pengajaran  dan  pembelajaran  dapat  dijalankan  dengan lebih mudah, ringkas dan padat.
4.       Pelajar tidak mudah berasa jemu dan bosan.

5.        Proses pengajaran dan pembelajaran lebih aktif serta mewujudkan suasana pembelajaran yang menyeronokkan.
6.       Guru dapat mempelbagaikan proses pengajaran dan pembelajaran

7.        Mempertingkatkan    kualiti    pengajaran    dengan    menggunakan pelbagai kemudahan yang terdapat dalam ICT.
8.       Membolehka guru   da pelajar   mendapatka makluma dan

pengetahuan terkini dengan lebih cepat serta efisen.

5.5     PERKEMBANGAN PERSEKITARAN PEMBELAJARAN
Guru pada hari ini berdepan dengan pelajar yang dikenali sebagai generasi internet.  Mereka lebih selesa dengan dunia internet dan cekap serta pantas menguasai kemahiran dalam pelbagai unsur baharu dalam internet.   Maka persekitaran pembelajaran juga perlu berubah daripada bilik darjah formal kepada bilik darjah maya, seterusnya akan mengubah persekitaran pembelajaran kepada pembelajaran personal.

Jadual 5.1 Perbandingan PLE, VLE, ILE dan OLE


Personalised

Learning

Environment

Virtual Learning

Environment

Intelligent Learning

Environment

Open Learning

Environment
Pembelajaran
berlaku secara online dalam pelbagai bentuk pilihan pelajar
---------------------------- Pembelajaran
formal dan informal boleh berlaku
---------------------------- Maklumat isi pelajaran diperoleh melalui pelbagai media perisian
---------------------------- Pelajar sendiri yang menentukan arah
dan halatuju pembelajarannya
---------------------------- Interaksi sosial berlaku melalui penggunaan
pelbagai media dan perisian sosial
---------------------------- Word processor,
E-mel, Audio, Weblog,
Photo Sharing
Service,
Web browser- Firefox, windows, Instant messaging skype dll.
Pembelajaran berlaku secara online sepenuhnya atau secara gabungan (online dan pertemuan formal) dikenali sebagai blended
------------------------------ Pelajar perlu berdaftar
------------------------------ Maklumat dan aktiviti pembelajaran dimuatkan dalam
portal pembelajaran dan papan buletin
------------------------------ Kawalan dibuat melalui Learning Management System (LMS) dan Virtual Learning Environment
------------------------------ Tiada interaksi sosial
Situasi penyelesaian masalah
---------------------------- Konstruktivisme
-----------------------------

Discovery learning
Satu pendekatan pembelajaran yang memberi fleksibiliti dan pilihan kepada pelajar terhadap apa, bila,
kadar’, di mana, dan

bagaimana’ mereka

belajar

------------------------------- e-learning
------------------------------- menggalakkan pemikiran yang
berbeza dari pelbagai perspektif
------------------------------- menyediakan
pembelajaran sendiri dan memberikan autonomi kepada
pelajar

------------------------------- Media elektonik (pangkalan data,
tutorial komputer,

video dll), media cetak (buku teks, artikel jurnal), atau manusia (pakar, ibu bapa, guru, rakan sebaya)


5.6     REKA BENTUK RESOS


5.6.1  Konsep Reka Bentuk Resos

Rekabentuk resos digunakan untuk membangunkan pelbagai jenis bahan pengajaran dan pembelajaran menggunakan resos tradisional seperti bahan bercetak, bahan 2-D dan 3-D ataupun resos terkini seperti bahan berbantukan komputer melalui pelbagai media audio-visual, pengaksesan maklumat, pembelajaran secara online dan jaringan sosial.


Tujuan Reka Bentuk Resos

·            Mendorong  murid  menanam  sifat  berdikari  sewaktu  meneroka bidang ilmu.
·          Pembelajaran berpusatkan murid.

·          Menggunakan konsep Pembelajaran Masteri.

·          Meningkatka kualiti   serta   keberkesana siste pendidikan keseluruhannya.
·          Bahan pengajaran berbantu komputer di pasaran adalah kurang sesuai dan tidak menepati objektif Falsafah Pendidikan Negara kerana pakar komputer yang menghasilkan bahan P&P tidak mahir dalam aspek pedagogi.

Model Reka Bentuk Resos


1. Model Berorientasikan Bilik Darjah

Guru   merancan pelajaran untu sat ata du waktu   dan menyediakan reka bentuk     pengajaran     sebelum     masuk     ke     bilik darjah. Contoh-contoh model RP beroreintasikan bilik darjah adalah model Gerlach dan Ely (1980), model ASSURE (1996), model Kemp (1985) dan model Dick dan Reiser (1989).

2. Model Berorientasikan Produk

Contoh  model  yang berorientasikan  produk adalah  model  Van Patten (1989), model Leshin, Pollock dan Reigeluth (1990) dan model Bergman dan Moore (1990).



3. Model Berorientasikan Sistem

Contoh mode yang berorientasikan   sistem adala mode IDI (1973),  model  IPISD  (1975),  model  Dick  dan  Carey  (1979),  model Diamond (1989) dan model Seels dan Glasgow (1990).


Peringkat Reka Bentuk Resos


Untuk memastikan pengajaran yang baik dapat dilaksanakan, reka bentu resos   pengajaran   yan sesua haruslah   dipertimbangkan. Peringkat reka bentuk resos ialah:

1.          Analisis  Murid  -  Merangkumi  tiga  perkara  iaitu  ciri-ciri  umum, kompentensi khusus peringkat masuk dan gaya pembelajaran. Ciri- ciri     umum    meliputi     umur,     tahap,    tingkatan     dan     latar belakang sosioekonomi.


2.       Nyatakan Objektif - Menyatakan objektif dapat  membantu guru dalam merancang resos pengajaran. Pemilihan kaedah, media dan bahan adalah berdasarkan kebolehan murid, dan objektif pengajaran. Oleh kerana kebiasaanya setiap kelas terdiri daripada murid pelbagai  kebolehan,  berkumpulan  dan  pengajaran  secara kelas. Justeru penggunaan media dan bahan perlulah pelbagai.


Pada peringkat ini terdapat beberapa langkah yang perlu dipertimbangkan antaranya adalah seperti berikut :
Ø        beri gambaran awal tentang bahan yang akan digunakan

Ø        penyediaan bahan

Ø        sediaka persekitara yan sepada untu pengajara yang menggunakan bahan yang dipilih
Ø        sediakan murid menerusi set induksi atau pernyataan objektif

Ø        sediakan  pengalaman  pembelajaran  supaya  pengajaran  dapat dilaksanakan dengan berkesan dan diingati oleh murid.





3.       Penglibatan murid -         Aktiviti    yang    boleh dijalankan    untuk melibatkan murid ialah seperti latih tubi, latihan, kuiz dan sebagainya. Guru  juga  boleh  melibatkan  murid  dalam  kaedah berkumpulan.
4.     Penilaian - Nilai dan semak adalah penting untuk melihat keberkesanan sesuatu perkara serta untuk menyediakan langkah- langkah     untuk     meningkatkan     keberkesanannya.     Penilaian meliputi pencapaian   muri berdasarkan   kemahiran sika dan objektif.

Ciri-Ciri Rekabentuk Resos

·         Kos yang berpatutan (boleh juga guna bahan terbuang)

·         Mempunyai identiti kebangsaan

·         Menepati arahan  dan kurikulum

·         Bersesuaian dengan pencapaian murid

·         Hiasan berpada dan ketepatan teknik



Kelebihan Reka Bentuk Resos


·         Mempelbagaikan pengajaran dan pembelajaran

·         Guru dan murid boleh mengakses maklumat daripada pelbagai

Sumber

·         Sumber maklumat mudah diperolehi

·         Menjimat masa

·         Pengurusan dan pengemaskinian bahan yang lebih bersistematik

·         Murid dan guru tidak jemu



5.7     REKA BENTUK PENTAKSIRAN DAN PENILAIAN YANG INOVATIF


Konsep Penilaian

Penilaian   merupaka satu   proses   untu menghasilka nilai kuantitatif bagi menentukan peringkat pencapaian dan kedudukan dalam pembelajaran. Ia sebagai satu proses/prosedur yang sistematik bagi membuat pertimbangan dalam mentafsir hasil pengukuran yang bertujuan memberikan maklumat tentang pencapaian akademik, kemahiran atau sikap. Ia merangkumi aspek pengujian dan pengukuran.

Tujuan Penilaian

i.       Membantu guru mengetahui keupa yaan penguasaan pelaja r . ii.       Membant gur membua perbandinga antar pelajar dengan  pelaja r  ma hupun  antara  satu  kelas  dengan  kelas
yan g la in.

iii.               Membuat  perbandingan  pencapaian  pelajar  dalam  subje k tersebut dengan s u bjek lain.
iv.         Menentukan  pelajar  yan g  tin ggi  keupa yaan  dengan  yan g rendah pencapaiannya.
v.         Membantu guru melakukan penga yaan dan pemulihan.

vi.         Membolehkan guru menilai bahan dan teknik se rta kaedah pengajaran.
vii.         Menin gkatkan keberkesanan pengajaran guru.


Pentaksiran Pembelajaran

Tujuan pentaksiran adalah untuk memastikan pembelajaran berlaku seperti yang dirancang selain membantu guru merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Pentaksiran dapat memberikan manfaat kepada guru dan murid dalam bentuk maklum balas bagi meningkatkan pengajaran dan pembelajaran.



Perkembangan Dalam Pentaksiran Pembelajaran


A. Pentaksiran Prestasi

Menilai perkembangan pembelajaran pelajar secara langsung apa yang dapat dibuat, bagaimana proses dan pengalaman pembelajaran. Proses ini menilai keupayaan pelajar dalam melakukan sesuatu atau menggunakan sesuatu kemahiran dalam menghasilkan sesuatu yang baharu. Pentaksiran dibuat melalui pemerhatian terhadap apa sebenarnya dialami dan dihasilkan oleh pelajar. Pentaksiran prestasi juga dikenali sebagai pentaksiran autentik.


Kelebihan pentaksiran prestasi.

i.        Merekod apa yang diketahui dan dilakukan oleh pelajar

ii.       Menilai keupayaan pelajar berfikir, membuat analisis, sintesis dan

Penilaian

iii.        Memudahkan guru membuat pentaksiran secara individu berdasarkan pemerhatian secara berterusan.
iv.       Memudahkan guru merancang pengajaran berdasarkan keupayaan pelajar.
v.        Memudahkan pihak sekolah, ibu bapa dan sebagainya memperoleh maklumat terperinci tentang pembelajaran pelajar.
vi.       Memudahka guru   menguru pengajara da pembelajaran dengan lebih bermakna.


Komponen-komponen pentaksiran prestasi:

i.       Senarai semak perkembangan ii.       Portfolio pembelajaran
iii.       Laporan pembelajaran



Ciri-ciri pentaksiran prestasi

i.        Pelajar terlibat dalam aktiviti berbentuk autentik

ii.        Tugasan akan jadi lebih bermakna, berbentuk aplikasi kemahiran,



pengetahuan dan integrasi KBKK.

iii.        Bagi mendapatkan tugasan yang baik, penggunaan bahasa dan laras bahasa yang betul perlu digunakan
iv.       Dua bentuk tugasan prestasi iaitu berasaskan projek dan berasaskan produk
v.         Penekanan diberikan terhadap kedalaman pemahaman dalam melaporkan tugasan


Tugas guru dalam pentaksiran prestasi

i.        Tentukan matlamat tugasan

ii.        Sediakan hasil pembelajaran yang eksplisit

iii.        Sediakan tugasan berdasarkan keadaan sebenar (real world)

iv.        Sediakan langkah pelaksanaan tugasan yang lengkap bagi membimbing pelajar.
v.        Bina pentaksiran dalam tugasan iaitu dalam bentuk kontekstual

vi.        Guna borang penilaian agar pentaksiran dilakukan dengan adil dan tepat.

B. Pentaksiran Berasaskan Portfolio

Portfolio ialah satu bentuk bukti proses perkembangan pembelajaran. Penyediaan portfolio merupakan antara keperluan dalam pentaksiran prestasi.  Penyediaan portfolio yang sistematik mengandungi ciri-ciri berikut:

CRADLE iaitu:

Collecting - mengutip

Reflecting - refleksi dan catatan jurnal

Assessing - penaksiran Documenting - mendokumentasi Linking - perkaitan
Evaluating penilaian



Ciri-ciri Portfolio yang sistematik

i.        Komprehensif: Pengumpulan data yang tepat dan pelbagai

ii.         Terancang dan sistematik: Mengandungi perancangan yang baik sebelum dilaksanakan.
iii.         Bermaklumat: Maklumat yang dimasukkan mestilah yang bermakna kepada guru.
iv.        Dibuat khusus: Menepati tujuan dan matlamat penyediaannya.

v.         Autentik: Maklumat yang dimasukkan berkait rapat dengan tugasan autentik pelajar.


Prosedur pentaksiran portfolio

i.        Kenal pasti tujuan dan fokus ii.        Rancang isi
iii.        Reka bentuk analisis

iv.        Sediakan tatacara penyampaian

v.        Kenal pasti prosedur pengesahan vi.        Laksanakan model pentaksiran

C. Pentaksiran Kendiri

Pentaksiran kendiri melibatkan pelajar menilai diri sendiri; apa yang telah dipelajari dan bagaimana dia mempelajarinya. Pelajar akan memantau perkembangan dan kemajuan pembelajaran mereka berdasarkan objektif dan hasil pembelajaran.


Langkah-langkah pentaksiran kendiri:

i.        Membuat refleksi pengalaman yang lalu

ii.        Mengingat semula apa yang telah berlaku

iii.        Menggambarkan semula idea yang telah dipelajari iv.        Menyimpan rekod tindakan yang telah diambil
v.        Menentukan hala tuju akan datang



Strategi pentaksiran kendiri

i.        Modeling - menggunakan hasil kerja yang baik sebagai contoh. ii.        Kemahiran menyoal secara berfokus - pelajar diminta membina
soalan untuk mendapatkan maklumat tambahan.

iii.         Pengurusan grafik - bentuk visual yang dapat membantu pelajar menstruktur pemikiran mereka dalam bentuk diagram.
iv.        Membuat refleksi pembelajaran- catatan jurnal tentang apa yang dialami.
v.        Penilaian rakan sebaya - maklum balas daripada rakan sebaya. vi.        Senarai semak - untuk mentaksir sikap pelajar, tingkah laku dan
tindakan pelajar semasa proses pembelajaran.

vii.        Portfolio digital penggunaan ICT dalam pentaksiran pembelajaran. viii.        Aplikasi teknik pentaksiran bilik darjah - menggunakan pelbagai
aktiviti penaksiran untuk pembelajaran.


D. Pentaksiran Berasaskan Komputer

i.         Pentaksiran ini merupakan pentaksiran yang disediakan, ditadbir dan disemak oleh komputer.
ii.        Terdapat perisian khas untuk kegunaan guru.

iii.         Pentaksiran pembelajaran lebih menarik dan boleh mendapat maklum balas secara langsung
iv.        Prestasi pelajar akan ditentukan oleh program komputer berdasarkan aras kesukaran soalan
v.         Electronic votting systemembolehkan guru membuat pentaksiran selepas pengajaran dan pembelajaran selesai
vi.          Tahap  penguasaan  pembelajaran  pelajar  dapat  diukur  dengan cepat dan tindakan susulan dapat dibuat.


No comments:

Post a Comment