5.3 STRATEGI PENGAJARAN INOVATIF
5.3.1 Pembelajaran
Berasaskan Projek (Project Based Learning /
PBL) Definisi PBL
Proses pembelajaran ini berfokuskan tugasan berdasarkan isi
pelajaran yang melibatkan kutipan dan analisis data serta penyediaan satu laporan yang lengkap dan betul secara holistik. Pelajar dapat melalui pengalaman belajar yang
kompleks berdasarkan situasi sebenar terhadap permasalahan autentik yang memerlukan pemikiran kritis.
Proses pembelajaran memerlukan pelajar mengaplikasi pelbagai sumber
maklumat, menentukan dan mengurus sumber, masa dan bahan
pembelajaran. Pelajar mempunyai autonomi dalam membina pembelajaran masing-masing dan rasa tanggungjawab dalam diri mereka akan turut meningkat.
Peranan Guru dalam PBL
· Membantu pelajar mengenali strategi pembelajaran yang sesuai
· Terapkan kaedah inkuiri – menjana hipotesis, membuat ramalan dan menyelesaikan masalah
· Pastikan pelajar
mempunyai
pengetahuan
tentang projek
yang
hendak dijalankan
· Alat pengukuran informal
· Aplikasi teknik pengurusan mutakhir
· Wujudkan suasana pembelajaran dan penerokaan
· Menarik perhatian murid-murid
terhadap satu-satu
topik
yang
khusus
Apakah kelebihan PBL ?
· Memberi peluang
kepada pelajar
menjana
idea mengenai
topik tugasan yang dijalankan.
· Mengajar mereka untuk menerima dan menghormati perbezaaan
individu.
· Menggalakkan
mereka
untuk sedia
menanggung risiko dalam berkongsi
idea dan pandangan masing-masing.
· Menunjukkan bahawa sumbangan idea mereka dihargai.
5.3.2 Pembelajaran
Berasaskan Masalah (PBM)
Konsep
PBM
Pembelajaran berasaskan masalah disokong oleh konsep
pembelajaran secara kendiri bagi memudahkan para pensyarah dan
pelajar melalui proses pembelajaran yang lebih berkesan dan efektif. PBM merangkumi cabaran kepada keadaan penyelesaian masalah
sebenar berkaitan topik yang dibincangkan,
melibatkan penggunaan akal dan
fikiran yang kritikal serta menyeluruh, kemahiran meyelesaikan
pemasalahan yang berkaitan, memenuhi
keperluan dan
disiplin
kerja
atau
tugasan, pembelajaran kendiri, gerak kerja
berpasukan
dan
menguasai kemahiran komunikasi, serta bertanggungjawab dan
gigih dalam menyelesaikan sebarang masalah yang berkaitan.
Apakah kemahiran yang diperoleh daripada PBM?
Hasil daripada pendekatan pengajaran berasaskan masalah,
pelajar akan dapat :
i. belajar menyelesaikan masalah berdasarkan realiti permasalahan yang sebenar.
ii. menguasai
kemahiran
pemikiran
aras tinggi (high
order thinking
skills).
iii. kemahiran menyelesaikan masalah.
iv.
kemahiran mencari maklumat dari pelbagai bidang pengajian.
v. kemahiran pembelajaran secara
kendiri (Self-Directed
Learning
Skills).
vi. kemahiran bekerja secara
berkumpulan.
vii. menguasai kemahiran berkomunikasi yang berkesan.
Langkah-langkah
Pembelajaran Berasaskan Masalah
i. Kemukakan masalah
ii. Jelaskan hasil pembelajaran
iii.
Sediakan persekitaran pembelajaran yang selamat
iv.
Sediakan bimbingan &
strategi “coaching
apprenticeship”
dan
“scaffolding”
v. Sediakan resos pembelajaran (modul pembelajaran, sumber pengayaan/ pemulihan, multimedia)
vi. “Debriefing”
vii Penilaian – secara berkumpulan dan individu
5.3.3 Pembelajaran Elektronik
Konsep pembelajaran
elektronik
Dimensi pembelajaran secara kolaboratif melalui perbincangan
atau
interaksi secara bersemuka dapat dilanjutkan dan diperluas lagi secara dalam talian selari (synchronous) atau tidak
selari. Melalui pendekatan ini
juga, pelajar
mempunyai masa pembelajaran yang lebih anjal untuk berinteraksi sesama
mereka atau
dengan
pensyarah.
Pelajar dapat
menjimatkan masa dalam proses pengukuhan fakta perbincangan melalui carian maklumat di internet tanpa perlu meninggalkan sesi perbincangan
dalam talian. Infostruktur ICT dalam aspek e-pembelajaran,
terdiri daripada tiga komponen utama
iaitu perkakasan
komputer (sistem server, sistem rangkaian dan
komputer pengguna), perisian serta aplikasi e- pembelajaran dan pelbagai kategori pengguna (pengajar, pelajar,
pereka bentuk pengajaran, pembangun kandungan dan staf teknikal).
Pendekatan
Pembelajaran Elektronik
Bentuk Penyampaian pengajaran dan Pembelajaran
i. Cetak
seperti
jurnal,
artikel, rencana, majalah, e-book ii. Video seperti
klip video, rakaman video, siaran satelit iii. Audio seperti rakaman audio dan podcast
Ciri – ciri Pembelajaran
Elektronik
i. mengikut kadar
kendiri pelajar
ii. mengikut kehendak
atau keperluan pelajar
iii. memenuhi
kepelbagaian gaya pembelajaran
iv. Capaian lebih mudah dan luas
v. Perlukan kemahiran komputer dan internet
5.3.4 Pembelajaran
Berasaskan Laman
Sesawang (PBLS)
Konsep
PBLS
PBLS menggunakan
gabungan streaming video, penerangan
berbantukan power
point, penerangan audio dan penyampaian- penyampaian lain
dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Pembelajaran lebih luas dan kaya dengan sumber pembelajaran yang pelbagai dengan pautan laman berkaitan serta audio
dan
video. Maklumat
pembelajaran, pentaksiran dan
perkongsian
idea serta
pandangan
menjadi lebih mudah,
pantas dicapai dan dapat
disebarkan
melalui paparan menerusi
laman sesawang.
Fungsi PBLS dalam 7 aplikasi
i. Pengumuman real time
ii. Teks, html, spread sheet, video, powerpoint, fail audio iii. Buku
gred real time
iv.
Pautan luar (External links)
v. Ruang perbincangan maya (Chat rooms)
vi. Kuiz automatik vii.
E-mel
5.4 PENGGUNAAN TEKNOLOGI DALAM
PENGAJARAN
5.4.1 Penggunaan Teknologi
Dalam Pengajaran
Penggunaan teknologi dalam P&P
telah dapat
meningkatkan
kualiti pengajaran.
Kewujudan teknologi maklumat
dan
teknologi
multimedia
telah memberi kesan yang kuat
hingga
merubah kaedah dan teknik pengajaran tersebut. Antaranya ialah :
i. media tayang seperti powerpoint, video, filem dan papan interaktif.
Penggunaan multimedia dalam pengajaran banyak membantu guru
untuk mencapai objektif pembelajaran yang telah dirancang.
ii. Internet dalam pengajaran – penggunaan emel, blog, portal dan laman sesawang
memberi ruang untuk guru membimbing
dan
mengukuhkan pembelajaran.
iii. Perpustakaan Maya
-
E-jurnal dan e-buku. Perpustakaan maya membolehkan pelajar mengakses pengkalan data (database) untuk mendapatkan maklumat.
iv.
Web-based learning – Bahan P&P dengan mudah boleh
dipaparkan
di laman sesawang.
Dengan cara
tersebut maklumat mudah
diakses oleh pelajar.
v. Pembelajaran secara atas talian
(On-line learning) – Kewujudan rangkaian
pendidikan yang berkesan membolehkan pendidikan jarak
jauh dilakukan.
vi.
Penggunaan ICT dalam P&P -Pendekatan terbaik yang sebenarnya
ialah penggunaan ICT sesuai dengan keperluan murid, serta dapat
membuahkan hasil yang
diharapkan
dalam jangka masa yang munasabah
(PPK, 2001).
5.4.2 Impak Teknologi Dalam Pengajaran
1. Meningkatkan kecekapan dan keberkesanan hasil pembelajaran.
2. Penggunaan alat ICT sebagai alat
bantu mengajar
proses pengajaran dan pembelajaran menjadi
lebih menarik dan berkesan.
3. Proses pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan dengan lebih mudah, ringkas dan padat.
4. Pelajar
tidak mudah berasa jemu dan bosan.
5. Proses pengajaran dan pembelajaran lebih aktif serta mewujudkan
suasana pembelajaran yang menyeronokkan.
6. Guru dapat mempelbagaikan proses pengajaran dan pembelajaran
7. Mempertingkatkan kualiti
pengajaran
dengan menggunakan
pelbagai
kemudahan yang terdapat dalam ICT.
8. Membolehkan guru dan pelajar
mendapatkan maklumat dan
pengetahuan terkini dengan lebih cepat serta efisen.
5.5 PERKEMBANGAN PERSEKITARAN PEMBELAJARAN
Guru pada hari ini berdepan dengan pelajar
yang dikenali sebagai
generasi
internet. Mereka lebih
selesa dengan dunia
internet dan cekap
serta pantas menguasai kemahiran dalam pelbagai unsur baharu dalam internet. Maka persekitaran pembelajaran juga perlu berubah daripada
bilik darjah formal kepada bilik darjah maya, seterusnya akan mengubah
persekitaran pembelajaran kepada pembelajaran personal.
Jadual 5.1 Perbandingan PLE, VLE, ILE dan OLE
Personalised
Learning
Environment
|
Virtual Learning
Environment
|
Intelligent Learning
Environment
|
Open Learning
Environment
|
Pembelajaran
berlaku secara online
dalam pelbagai bentuk pilihan pelajar
---------------------------- Pembelajaran
formal dan informal
boleh berlaku
---------------------------- Maklumat isi
pelajaran diperoleh melalui pelbagai media perisian
---------------------------- Pelajar sendiri yang menentukan arah
dan halatuju
pembelajarannya
---------------------------- Interaksi sosial
berlaku melalui
penggunaan
pelbagai media dan perisian sosial
---------------------------- Word processor,
E-mel, Audio,
Weblog,
Photo Sharing
Service,
Web browser-
Firefox, windows, Instant messaging
skype dll.
|
Pembelajaran berlaku
secara online
sepenuhnya atau
secara gabungan (online dan pertemuan
formal) – dikenali
sebagai blended
------------------------------ Pelajar perlu berdaftar
------------------------------ Maklumat dan aktiviti
pembelajaran dimuatkan dalam
portal pembelajaran
dan papan buletin
------------------------------ Kawalan dibuat melalui Learning Management
System (LMS) dan
Virtual Learning Environment
------------------------------ Tiada interaksi sosial
|
Situasi penyelesaian masalah
---------------------------- Konstruktivisme
-----------------------------
Discovery learning
|
Satu pendekatan
pembelajaran yang
memberi fleksibiliti dan pilihan kepada pelajar
terhadap ‘apa’, ‘bila’,
‘kadar’, ‘di mana’, dan
‘bagaimana’ mereka
belajar
------------------------------- e-learning
------------------------------- menggalakkan
pemikiran yang
berbeza dari pelbagai
perspektif
------------------------------- menyediakan
pembelajaran sendiri dan memberikan
autonomi kepada
pelajar
------------------------------- Media elektonik (pangkalan data,
tutorial komputer,
video dll), media cetak
(buku teks, artikel jurnal), atau manusia
(pakar, ibu bapa, guru,
rakan sebaya)
|
5.6 REKA BENTUK RESOS
5.6.1 Konsep Reka Bentuk Resos
Rekabentuk
resos digunakan untuk
membangunkan pelbagai jenis
bahan pengajaran dan pembelajaran
menggunakan resos tradisional
seperti bahan bercetak, bahan 2-D dan 3-D ataupun resos terkini
seperti bahan berbantukan
komputer melalui pelbagai media audio-visual,
pengaksesan maklumat, pembelajaran secara online dan jaringan sosial.
Tujuan Reka Bentuk Resos
· Mendorong murid menanam
sifat
berdikari
sewaktu meneroka
bidang ilmu.
· Pembelajaran berpusatkan murid.
· Menggunakan konsep Pembelajaran Masteri.
· Meningkatkan kualiti
serta keberkesanan sistem pendidikan
keseluruhannya.
· Bahan pengajaran berbantu komputer di pasaran adalah kurang
sesuai
dan tidak menepati objektif Falsafah Pendidikan Negara kerana pakar komputer yang
menghasilkan bahan P&P tidak mahir
dalam aspek pedagogi.
Model Reka Bentuk Resos
1. Model Berorientasikan
Bilik Darjah
Guru merancang pelajaran untuk satu atau dua waktu
dan menyediakan reka
bentuk pengajaran sebelum masuk
ke bilik darjah.
Contoh-contoh model RP beroreintasikan bilik darjah adalah model Gerlach dan Ely
(1980), model ASSURE (1996), model Kemp (1985) dan
model Dick
dan Reiser (1989).
2. Model Berorientasikan Produk
Contoh model yang berorientasikan
produk adalah model
Van Patten (1989), model
Leshin, Pollock dan Reigeluth (1990) dan model
Bergman dan Moore (1990).
3. Model Berorientasikan Sistem
Contoh model yang berorientasikan sistem adalah model IDI
(1973), model
IPISD (1975),
model
Dick dan
Carey (1979), model
Diamond (1989)
dan model
Seels dan Glasgow (1990).
Peringkat
Reka
Bentuk Resos
Untuk memastikan pengajaran yang baik dapat dilaksanakan, reka bentuk resos pengajaran
yang sesuai haruslah
dipertimbangkan. Peringkat reka bentuk resos
ialah:
1. Analisis
Murid - Merangkumi
tiga perkara
iaitu
ciri-ciri
umum,
kompentensi khusus peringkat masuk dan gaya pembelajaran. Ciri- ciri umum
meliputi
umur, tahap,
tingkatan dan
latar belakang
sosioekonomi.
2. Nyatakan Objektif - Menyatakan objektif dapat membantu guru
dalam merancang resos pengajaran.
Pemilihan kaedah, media dan
bahan adalah
berdasarkan
kebolehan murid, dan
objektif pengajaran. Oleh kerana kebiasaanya setiap
kelas terdiri daripada murid pelbagai kebolehan, berkumpulan
dan
pengajaran secara kelas. Justeru penggunaan media dan bahan perlulah pelbagai.
Pada peringkat ini terdapat beberapa langkah yang perlu
dipertimbangkan antaranya adalah seperti berikut :
Ø beri gambaran awal tentang bahan yang akan digunakan
Ø penyediaan bahan
Ø sediakan persekitaran yang sepadan untuk pengajaran yang menggunakan bahan yang dipilih
Ø sediakan murid menerusi set induksi atau pernyataan objektif
Ø sediakan pengalaman pembelajaran
supaya pengajaran
dapat
dilaksanakan dengan berkesan dan diingati
oleh murid.
3. Penglibatan murid -
Aktiviti
yang
boleh dijalankan untuk
melibatkan murid ialah seperti latih tubi, latihan, kuiz dan sebagainya.
Guru
juga boleh
melibatkan
murid
dalam kaedah
berkumpulan.
4. Penilaian - Nilai dan semak adalah penting
untuk melihat
keberkesanan sesuatu perkara serta untuk
menyediakan langkah- langkah untuk meningkatkan
keberkesanannya. Penilaian
meliputi
pencapaian
murid berdasarkan
kemahiran, sikap dan
objektif.
Ciri-Ciri Rekabentuk Resos
· Kos yang berpatutan (boleh juga guna bahan terbuang)
· Mempunyai identiti kebangsaan
· Menepati arahan dan kurikulum
· Bersesuaian dengan pencapaian murid
· Hiasan berpada dan ketepatan teknik
Kelebihan Reka Bentuk Resos
· Mempelbagaikan pengajaran dan pembelajaran
· Guru dan murid boleh mengakses
maklumat daripada pelbagai
Sumber
· Sumber maklumat mudah diperolehi
· Menjimat masa
· Pengurusan dan pengemaskinian
bahan yang lebih bersistematik
· Murid dan guru tidak jemu
5.7 REKA BENTUK PENTAKSIRAN DAN PENILAIAN YANG INOVATIF
Konsep Penilaian
Penilaian merupakan satu proses untuk menghasilkan nilai kuantitatif bagi menentukan peringkat pencapaian dan kedudukan dalam
pembelajaran.
Ia sebagai satu proses/prosedur yang
sistematik bagi
membuat pertimbangan dalam mentafsir hasil pengukuran yang
bertujuan
memberikan maklumat tentang
pencapaian akademik, kemahiran atau
sikap. Ia merangkumi aspek pengujian dan pengukuran.
Tujuan Penilaian
i. Membantu guru mengetahui keupa yaan penguasaan pelaja r .
ii. Membantu
guru membuat
perbandingan antara pelajar dengan
pelaja r ma hupun
antara
satu
kelas
dengan kelas
yan g la in.
iii. Membuat perbandingan
pencapaian pelajar
dalam subje k tersebut dengan s u bjek lain.
iv. Menentukan
pelajar yan g
tin ggi keupa yaan
dengan yan g
rendah pencapaiannya.
v. Membantu guru melakukan penga yaan dan pemulihan.
vi. Membolehkan guru menilai bahan dan teknik se rta kaedah
pengajaran.
vii. Menin gkatkan keberkesanan pengajaran guru.
Pentaksiran Pembelajaran
Tujuan pentaksiran adalah untuk memastikan pembelajaran berlaku
seperti yang dirancang selain membantu guru merancang aktiviti
pengajaran dan
pembelajaran. Pentaksiran
dapat memberikan
manfaat
kepada guru dan murid dalam bentuk
maklum balas bagi meningkatkan
pengajaran dan pembelajaran.
Perkembangan Dalam Pentaksiran Pembelajaran
A. Pentaksiran Prestasi
Menilai perkembangan pembelajaran
pelajar secara langsung apa
yang dapat dibuat, bagaimana
proses
dan pengalaman pembelajaran. Proses ini menilai
keupayaan pelajar
dalam melakukan sesuatu atau menggunakan sesuatu kemahiran dalam menghasilkan sesuatu yang
baharu. Pentaksiran dibuat melalui pemerhatian terhadap apa sebenarnya
dialami
dan
dihasilkan oleh pelajar. Pentaksiran prestasi juga dikenali
sebagai pentaksiran autentik.
Kelebihan pentaksiran prestasi.
i. Merekod apa yang diketahui
dan dilakukan oleh pelajar
ii. Menilai keupayaan pelajar
berfikir, membuat analisis, sintesis
dan
Penilaian
iii. Memudahkan guru membuat pentaksiran secara individu berdasarkan pemerhatian secara
berterusan.
iv. Memudahkan guru merancang pengajaran berdasarkan keupayaan
pelajar.
v. Memudahkan pihak sekolah, ibu bapa dan sebagainya memperoleh
maklumat terperinci
tentang pembelajaran pelajar.
vi. Memudahkan guru mengurus pengajaran dan pembelajaran dengan lebih bermakna.
Komponen-komponen pentaksiran
prestasi:
i. Senarai semak perkembangan ii.
Portfolio pembelajaran
iii. Laporan pembelajaran
Ciri-ciri pentaksiran prestasi
i. Pelajar terlibat dalam aktiviti
berbentuk autentik
ii. Tugasan akan jadi
lebih bermakna, berbentuk aplikasi kemahiran,
pengetahuan dan integrasi
KBKK.
iii. Bagi mendapatkan tugasan yang baik, penggunaan bahasa dan
laras bahasa yang betul perlu digunakan
iv. Dua bentuk tugasan prestasi
iaitu berasaskan projek dan
berasaskan produk
v. Penekanan diberikan terhadap kedalaman pemahaman dalam
melaporkan tugasan
Tugas guru
dalam pentaksiran prestasi
i. Tentukan matlamat tugasan
ii. Sediakan hasil pembelajaran yang eksplisit
iii. Sediakan tugasan berdasarkan keadaan sebenar
(real
world)
iv. Sediakan langkah pelaksanaan tugasan yang lengkap bagi membimbing pelajar.
v. Bina pentaksiran dalam tugasan iaitu dalam bentuk
kontekstual
vi. Guna borang penilaian agar pentaksiran dilakukan dengan adil dan
tepat.
B. Pentaksiran Berasaskan
Portfolio
Portfolio ialah satu bentuk
bukti proses perkembangan
pembelajaran.
Penyediaan portfolio merupakan antara keperluan dalam pentaksiran prestasi. Penyediaan portfolio yang sistematik mengandungi
ciri-ciri berikut:
CRADLE iaitu:
Collecting - mengutip
Reflecting
- refleksi dan catatan jurnal
Assessing - penaksiran
Documenting - mendokumentasi Linking - perkaitan
Evaluating – penilaian
Ciri-ciri Portfolio yang sistematik
i. Komprehensif: Pengumpulan data yang tepat dan pelbagai
ii. Terancang dan sistematik: Mengandungi perancangan yang baik
sebelum dilaksanakan.
iii. Bermaklumat: Maklumat yang dimasukkan mestilah yang bermakna
kepada guru.
iv.
Dibuat khusus: Menepati
tujuan dan matlamat penyediaannya.
v. Autentik: Maklumat yang dimasukkan berkait rapat dengan tugasan
autentik pelajar.
Prosedur
pentaksiran portfolio
i. Kenal pasti tujuan dan fokus
ii. Rancang isi
iii. Reka
bentuk analisis
iv.
Sediakan tatacara
penyampaian
v. Kenal pasti prosedur pengesahan
vi. Laksanakan model pentaksiran
C. Pentaksiran Kendiri
Pentaksiran kendiri melibatkan pelajar menilai
diri
sendiri; apa yang
telah dipelajari dan bagaimana dia
mempelajarinya. Pelajar akan memantau perkembangan dan kemajuan pembelajaran mereka berdasarkan objektif dan hasil pembelajaran.
Langkah-langkah
pentaksiran kendiri:
i. Membuat refleksi
pengalaman yang lalu
ii. Mengingat semula apa yang telah berlaku
iii.
Menggambarkan semula idea yang telah dipelajari iv. Menyimpan rekod tindakan yang telah diambil
v. Menentukan hala tuju akan datang
Strategi pentaksiran kendiri
i. Modeling
- menggunakan hasil kerja yang baik sebagai
contoh.
ii. Kemahiran menyoal secara berfokus - pelajar diminta membina
soalan untuk mendapatkan maklumat tambahan.
iii. Pengurusan grafik -
bentuk
visual
yang dapat membantu pelajar
menstruktur pemikiran mereka dalam
bentuk diagram.
iv. Membuat refleksi
pembelajaran- catatan jurnal
tentang apa yang
dialami.
v. Penilaian rakan sebaya - maklum balas
daripada rakan sebaya.
vi. Senarai
semak - untuk mentaksir sikap pelajar,
tingkah laku dan
tindakan pelajar semasa proses pembelajaran.
vii. Portfolio digital – penggunaan ICT dalam
pentaksiran pembelajaran. viii.
Aplikasi
teknik pentaksiran bilik
darjah -
menggunakan pelbagai
aktiviti
penaksiran untuk
pembelajaran.
D. Pentaksiran Berasaskan
Komputer
i. Pentaksiran ini merupakan pentaksiran yang disediakan, ditadbir dan disemak oleh komputer.
ii. Terdapat perisian khas untuk
kegunaan guru.
iii. Pentaksiran pembelajaran lebih menarik
dan boleh mendapat maklum balas secara
langsung
iv. Prestasi
pelajar akan ditentukan oleh
program
komputer berdasarkan aras kesukaran soalan
v. Electronic votting system membolehkan guru membuat
pentaksiran selepas pengajaran
dan
pembelajaran selesai
vi.
Tahap
penguasaan pembelajaran
pelajar dapat diukur dengan
cepat dan tindakan susulan dapat dibuat.
No comments:
Post a Comment