Bab
3
Tekanan Emosi Dalam Kalangan Murid
1) Pengenalan;
Seseorang guru perlu sentiasa saling menerima antara satu
sama lain dan menyediakan emosi pelajar.
Ini penting supaya semua pelajar melibatkan diri dalam
setiap kegiatan keilmuan yang diadakan di sekolah.
Emosi pelajar perlu dikekal atau dipertingkatkan dengan
pengajaran guru lebih bersifat pembimbing di sisi.
Guru perlu memahami emosi pelajar kerana perbezaan tingkah
laku, sosial dan rohani dalam kalangan pelajar sememangnya.
2) Tanda-tanda Awal Gangguan Emosi
aspek emosi yang semakin sukar dilihat dalam
kehidupan pelajar kini adalah seperti yang berikut;
Ø empati iaitu memahami orang lain secara mendalam
Ø mengungkapkan dan memahami perasaan
Ø mengendalikan amarah
Ø kemandirian iaitu berdiri dengan sendiri atau
berdikari
Ø kemampuan untuk menyesuaikan diri
Ø disukai oleh orang lain
Ø kemampuan untuk memecahkan atau menghilangkan masalah
antara mereka yang berada di sekeliling
Ø semangat setiakawan
Ø keramahan
Ø sikap hormat-menghormati
· Kebiasaannya seseorang yang merasa emosinya
terganggu adalah kerana sebab seperti yang berikut;
· Kecemasan dan marah
· Sukar tunjukkan emosi tertentu
· Alami kesulitan
· Konflik
2 jenis;
· Positif
· negatif
3) Gangguan emosi boleh dikategorikan kepada 3 kumpulan iaitu;
i.gangguan emosi ringan
ii. gangguan emosi sedarhana
iii. gangguan emosi berat
4) Punca Gangguan Emosi;
ii. gangguan emosi sedarhana
iii. gangguan emosi berat
4) Punca Gangguan Emosi;
· Persekitaran sekolah
· Gaya pengajaran guru
· Peristiwa dalam keluarga
· Pengaruh keluarga
· Pengaruh rakan sebaya
· Tindakan guru
5) Tanda-tanda masalah emosi dan
sosial dalam kalangan pelajar adalah seperti yang berikut;
-tidak hadir ke sekolah tanpa sebarang sebab munasabah
-selalu mengantuk atau tertidur di dalam kelas
-sentiasa kelihatan letih
-kerap sakit perut
-mudah diserang penyakit
-duduk dalam keadaan yang tidak selesa
-pencapaian akademik yang semakin merosot
-sering berasa cemas, takut dan benci
-konsep kendiri yang lemah
-bertindak tidak wajar disebabkan tekanan perasaan
-suka bergaduh
-kerap berbohong
-bertindak liar untuk menarik perhatian
-tindak balas kurang matang
-berperawakan ganjil
-membela diri secara tidak menentu
-menunjukkan perasaan dengki
-mengkritik secara keterlaluan
-suka termenung atau berkhayal
6) Langkah-langkah Menangani Gangguan Emosi
· Peranan ibu bapa
· Tindakan guru
· Gaya pengajaran
· Kepimpinan guru
· Kefahaman terhadap minat dan sikap pelajar
· Kerjasama
· Penerapan nilai
· Suasana ceria
· Penerangan jelas
7) Hak Asasi Kanak-kanak;
Menurut Hak Asasi Manusia, setiap warganegara layak
mendapat peluang pendidikan;
Ø semua kanak-kanak berhak untuk belajar
bersama-sama.
Ø kanak-kanak tidak seharusnya diperkecil atau
didiskriminasi
Ø orang dewasa yang kurang upaya,
menggambarkan diri mereka sendiri sebagai orang-orang yang terselamat di
sekolah khas, mendesak untukmengakhirkan pengasingan.
Ø tiada sebab-sebab perundangan untuk
memisahkan kanak-kanak daripada pendidikan mereka.
8) Antara Hak Setiap
Kanak-Kanak adalah seperti yang berikut;
·untuk dilahirkan, untuk mempunyai nama dan kewarganegaraan;
·untuk mempunyai keluarga yang akan menjaga dan
menyayangi;
·untuk tinggal di dalam komuniti dan persekitaran
yang aman dan damai;
·untuk mempunyai makanan yang mencukupi dan tubuh
badan yang aktif dan sihat;
·untuk mendapatkan pendidikan yang baik dan
membentuk potensi diri;
·untuk diberi peluang untuk bermain dan beriadah;
·untuk dilindungi daripada penderaan, eksploitasi,
kecuaian, keganasan dan bahaya;
·untuk dipertahankan dan diberi bantuan oleh
kerajaan;
·untuk berupaya mengekspresi pandangan sendiri.
9) Konvensyen
Mengenai Hak Kanak-Kanak;
· Perkara 2: tiada diskriminasi
· Perkara 3: diberi pelindungan
· Perkara 6: hak untuk hidup
· Perkara 13: kebebasan bersuara
· Perkara 19: diberi peruntukan
undang-undang
· Perkara 23: menikmati kehidupan
· Perkara 28:Hak pendidikan
· Perkara 29: halatuju pendidikan
· Perkara 30: hak dalam komuniti
· Perkara 32: dilindungi dari segi ekonomi
· Perkara 34: tiada eksploitasi
10) Hak
kanak-kanak:Seksyen 17
· Dilindungi dari segi fizikal
· Tada penganiayaan
· Pergaulan yang sihat
· Hak kesihatan
· Kemudahan bekalan makanan
· Elak penderaan emosi
No comments:
Post a Comment